خبر جدید از عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی


خبر جدید از عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

خبرخوان تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در تهران و چندین شهر دیگر برگزار شد بازنشستگان تأمین اجتماعی روز یکشنبه، ۲۴ بهمن در تهران و چندین شهر دیگر تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. تجمع تهران در مقابل مجلس و در شهرهایی مانند مشهد، سنندج، کرمانشاه، شوش، خرم‌آباد و اهواز در مقابل اداره‌های کل تأمین […]


خبر جدید از عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

خبرخوان

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در تهران و چندین شهر دیگر برگزار شد

بازنشستگان تأمین اجتماعی روز یکشنبه، ۲۴ بهمن در تهران و چندین شهر دیگر تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

تجمع تهران در مقابل مجلس و در شهرهایی مانند مشهد، سنندج، کرمانشاه، شوش، خرم‌آباد و اهواز در مقابل اداره‌های کل تأمین اجتماعی برگزار شده است.

از جمله خواسته‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی، اجرای کامل قانون همسان‌سازی، دریافت عیدی دو برابر حقوق و برخورداری از بیمه جامع و کارآمد مطابق ماده ۵۴ قانون تأمین اجتماعی است.

پرداخت بدهی دست‌کم ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل گرامی، فعال صنفی بازنشستگان، از دیگر مطالبات تجمع‌کنندگان بود.

در دو سال گذشته و در پی بحرانی‌تر شدن شرایط اقتصادی و تنگناهای معیشتی در ایران تجمع‌های اعتراضی اصناف مختلف و اقشار مختلف مردم افزایش قابل توجهی یافته است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی‌ ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۴ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در این ماه به ۳۵.۹ درصد رسیده است.

بر اساس سند «خیلی محرمانه‌ای» که اخیرا از یک جلسه با حضور مقامات نظامی و امنیتی ایران به تاریخ ۳۰ آبان و با عنوان «کارگروه پیشگیری از بحران‌های امنیتی معیشت‌پایه» از سوی گروه سایبری «عدالت علی» به دست رادیوفردا رسیده، در این جلسه اعلام شد که «جامعه در حالت انفجار زیرپوستی قرار دارد» و نارضایتی‌های اجتماعی در یک‌ سال گذشته «۳۰۰ درصد» افزایش داشته است.

در این جلسه سرهنگ کاویانی از پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا با پیش‌بینی ۵۵ تجمع صنفی در چهار ماه پایانی سال هشدار داده است که اگر حذف ارز ترجیحی و موج جدید افزایش قیمت‌ها «هوشمندانه» مدیریت نشود، می‌تواند «پیشران یک بحران اقتصادی» باشد.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

مراسم چهلم بکتاش آبتین با دخالت نیروهای امنیتی برگزار نشد

مراسم چهلم بکتاش آبتین که قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ بهمن بر سر مزار او انجام شود، با دخالت نیروهای امنیتی و بازداشت چند نفر از شرکت‌کنندگان برگزار نشد.

تا کنون بازداشت چهار نفر تایید شده است ولی گفته می‌شود که عده بیشتری در نقاط مختلف محل برگزاری مراسم در امام‌زاده عبدالله شهر ری بازداشت شده‌اند.

پوران ناظمی، یکی از شرکت‌کنندگان، در پیامی ویدئویی از دخالت نیروهای امنیتی در این مراسم خبر داد.

مراسم خاکسپاری او روز ۲۰ دی تحت فشار نیروهای امنیتی برگزار شده بود.

آقای آبتین سال گذشته با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کرونا در ایران برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شده بود.

او در دوران حبس دو بار به کرونا مبتلا شد و سرانجام پس از بی‌توجهی مسئولان زندان اوین به درمان او با وجود وخامت اوضاع جسمانی‌اش ۱۸ دی در بیمارستانی در تهران جان باخت.

برادر آقای آبتین پیشتر به نقل از هم‌بندی‌های او گفته بود که علائم کرونا از ششم آذر در آقای آبتین آغاز شده بود، اما مسئولان زندان ۲۲ آذر مجوز مرخصی او را صادر کرده‌ بودند.

او در ادامه افزوده بود که برادرش، بکتاش آبتین پس از انتقال به بیمارستان «در آن‌چنان شرایط جسمانی بدی به‌ سر می‌برده که حتی نای صحبت نداشته و خانواده او تنها کلمات معدودی را توانسته‌اند از او بشنوند، اما با این حال در دو بار انتقال به بیمارستان به او پابند زده و پای او به تخت بیمارستان زنجیر کرده بودند».

در همین زمینه مستند «جنایت عمدی» ساخته محمد رسول‌اف، سینماگر سرشناس و منتقد جمهوری اسلامی، همزمان با چهلمین روز درگذشت بکتاش آبتین ساعت هشت شب به وقت ایران از شبکه صدای آمریکا (VOA) پخش می‌شود.

زنان کویتی می‌توانند به ارتش بپیوندند، اما حق حمل سلاح ندارند

وزارت دفاع کویت اعلام کرد زنان این کشور برای پیوستن به ارتش، به اجازه سرپرست مرد خود نیاز دارند، اجازه حمل سلاح نداشته و برخلاف سایر شهروندان زن، باید حجاب داشته باشند. به گزارش گاردین، این خبر که کنشگران زن از آن با عنوان «یک گام به جلو، دو گام به عقب» نام می‌برند، با خشم زنان در کویت مواجه شده است. زنان کویتی در حالی که هم‌اکنون به عنوان پلیس فعالیت می‌کنند، از اعمال این همه محدودیت برای پیوستن به ارتش، ابراز تعجب و انتقاد کرده‌اند.

وزارت دفاع کویت در ماه اکتبر با پیوستن زنان به ارتش موافقت کرد، اما پس از آن که قانون‌گذاران محافظه‌کار، وزیر دفاع را در این زمینه مورد پرسش و پاسخ قرار دادند، محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرد. حمدان العظمی، نماینده محافظه‌کار شورای ملی کویت که طرح پرسش از وزیر دفاع را هدایت می‌کرد، معتقد است که بر اساس دستورات دینی اسلام، فعالیت‌های رزمی در ارتش، با طبیعت زنان، «سازگار نیست.» لولو صالح الملا، رئیس جامعه فرهنگی و اجتماعی زنان کویت در واکنش، محدودیت‌های وزارت دفاع برای پیوستن زنان به ارتش را «تبعیض‌آمیز و غیرقانونی» خواند و این وزارتخانه را تهدید به شکایت حقوقی کرد.

کویت یکی از بازترین جوامع در میان کشورهای عربی خلیج فارس شناخته می‌شود.

زنان کویتی در سال ۲۰۰۵ حق رای را به دست آوردند و در کابینه و پارلمان حضور دارند؛ اگرچه در هر دو نهاد، بسیار ضعیف هستند.

به تازگی نیز مخالفت‌ها با یوگای زنان به بهانه «ناشایست‌ بودن» و تضاد با جامعه محافظه‌کار کویت، خبرساز شده بود که موجب اعتراض و تظاهرات خیابانی شماری از زنان شد.

راه‌بندان در بزرگراه آزادگان تهران در پی «سقوط همزمان پنج تیر چراغ برق»

پلیس راهور تهران روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، از سقوط پنج تیر چراغ برق بر روی سطح سواره بزرگراه آزادگان در تهران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علی همه‌خانی، معاون پلیس راهور تهران، این حادثه در مسیر شرق به غرب بزرگراه آزادگان قبل از پل سعیدی و در محدوده علی‌آباد قاجار رخ داده و منجر به ترافیک سنگین در این محور شده است.

به گفته آقای همه‌خانی، در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است و تیم‌های راهور، این تیرهای چراغ برق را با کمک رانندگان عبوری به محوطه میانی بزرگراه منتقل کرده‌اند.

بر اساس اعلام برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، دلیل سقوط همزمان این تیرهای چراغ برق باز شدن پیچ‌های آن توسط سارقان بوده است.

این موضوع تاکنون از سوی مسئولان رد یا تایید نشده است.

به دنبال افزایش فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از سرقت تاسیسات شهری مانند تابلوهای ایمنی، گاردریل، کابل‌های مخابرات و برق و دریچه فلزی شبکه فاضلاب و حتی پل عابر در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

سرقت این تاسیسات علاوه بر خسارت‌های مادی، موجب به خطر افتادن جان شهروندان هم می‌شود.

روزنامه همشهری اواخر ماه دی در گزارشی از سرقت «حجم زیادی از اتصالات» پل وردآورد در تهران که منجر به مسدود شدن اتوبان حکیم از کرج به تهران و «ترافیک شدید» در آن طی دو هفته شده بود، خبر داد.

مسئولان شهرداری تهران گفته بودند که در صورت عدم اطلاع به موقع از وضعیت این پل، ریزش آن می‌توانست منجر به فاجعه انسانی شود.

به گزارش روزنامه همشهری، در شهر تهران طی ۶ ماهه نخست سال جاری، بیش از ۲۱۰۰ مورد سرقت دریچه فلزی شبکه فاضلاب رخ داده، در حالی‌ که تعداد سرقت دریچه‌ها در کل سال ۹۹، ۲۸۰۰ مورد بوده است.

سال گذشته، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، موثر نبودن شرایط اقتصادی بر میزان جرم و جنایت را «حرفی بیهوده» دانسته و گفته بود در ماه‌های اخیر بیش از «۵۰ درصد» بازداشت‌شدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و «این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست».

آمار رسمی کرونا در ایران؛ جان باختن ۱۸۲ نفر و شناسایی بیش از ۱۷ هزار نفر

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه،‌ ۲۸ بهمن، از جان باختن ۱۸۲ نفر و شناسایی بیش از ۱۷ هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش، از مجموع بیماران شناسایی‌شده در یک شبانه‌روز گذشته دو هزار و ۳۴۲ نفر بستری شده‌اند و از مجموع بیماران بستری‌شده به دلیل ابتلا به کرونا در کشور سه هزار و ۷۶۰ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به‌ سر می‌برند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۳۴ هزار و ۴۲۰ نفر و مجموع کل بیماران به ۶ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه نوشته بود که از ابتدای هفته جاری نرخ ابتلای روزانه سیر صعودی خود را ادامه داده و با رشدی معادل ۳۴.۶ درصد، روز سه‌شنبه به ۲۵۰۳۴ مورد ابتلا رسید.

حماس به طور کامل در فهرست سازمان‌‌های تروریستی استرالیا قرار می‌گیرد

دولت استرالیا روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، اعلام کرد که گروه فلسطینی حماس را به‌ طور کامل در فهرست خود از سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد.

پیش از این تنها شاخه نظامی حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی استرالیا قرار داشت، اما بر اساس تصمیم جدید دولت فدرال استرالیا، کل این گروه از جمله شاخه نظامی آن در این فهرست قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه خبری اِی‌بی‌سی، کارِن اندروز، وزیر کشور استرالیا، ضمن اعلام این خبر دیدگاه‌های حماس را «عمیقاً نگران‌کننده» توصیف کرده و گفته است: «در استرالیا جایی برای ایدئولوژی‌های نفرت‌انگیز آن‌ها وجود ندارد.»

خانم اندروز در ادامه افزود که برای دولت استرالیا بسیار حیاتی و مهم است که قوانین این کشور نه تنها اقدامات تروریستی و تروریست‌ها، بلکه سازمان‌هایی را هم هدف قرار دهد که این اقدامات را برنامه‌ریزی، تامین مالی و عملیاتی می‌کنند.

در واکنش به اقدام اخیر دولت استرالیا، شبکه حمایت از فلسطین در این کشور موسوم به «اِی پی اِی ان» با آن مخالفت کرده اما در مقابل شورای اجرایی یهودیان استرالیا از این اقدام استقبال کرده است.

بر اساس قوانین استرالیا هرمرتکب جرایم سازمان تروریستی از جمله عضویت، عضوگیری، کسب آموزش یا بودجه برای یک سازمان تروریستی شود، تا ۲۵ سال به حبس محکوم می‌شود.

شاخه نظامی حماس پیش از این در فهرست استرالیا قرار داشت، اما دولت فدرال استرالیا اکنون به بریتانیا، ایالات متحده، اسرائیل و برخی کشورهای دیگر پیوسته تا شاخه سیاسی این گروه را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

گروه حماس اکثریت پارلمان تشکیلات خودگردان فلسطین را در اختیار دارد.

دولت فدرال استرالیا همچنین به تازگی دو سازمان اسلامی به نام‌های هیئت تحریر الشام، وابسته به القاعده و حراس‌الدین و یک گروه راست افراطی ایالات متحده را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

کارن اندروز، وزیر کشور استرالیا همچنین اوایل آذر امسال اعلام کرده بود که کشورش تمامی شاخه‌های حزب‌الله را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار داده است.

استرالیا از سال ۲۰۰۳ تنها شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

عزیزی‌ خادم از ریاست فدراسیون فوتبال ایران عزل شد

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم، رئیس این فدراسیون را از سمت خود عزل کرد.

به گزارش سایت خبری «ورزش سه»، هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور ۸ عضو تصمیم به برکناری آقای عزیزی ‌خادم گرفته است.

بر اساس تصمیم اعضای این هیئت مدیره، ریاست فدراسیون فوتبال ایران را تا زمان برگزاری مجمع که به احتمال زیاد خرداد سال آینده برگزار خواهد شد، مهرداد سراجی، مدیرعامل باشگاه سایپا برعهده خواهد گرفت.

دوره یک ساله ریاست عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال ایران با حواشی بسیار و انتقادهای گسترده‌‌ از اشتباه‌های مدیریتی و ابهام‌های مالی و اقتصادی او همراه بود تا جایی که بسیاری از کارشناسان، بازیکنان و فعالان حوزه فوتبال از او به عنوان کسی نام برده‌اند که فوتبال ایران را در این مدت در بن‌بست قرار داده است.

مهم‌ترین انتقادها از آقای عزیزی خادم مربوط به عملکرد او بوده که موجب حذف تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران از لیگ قهرمانان آسیا همچنین سقوط قابل توجه پرسپولیس در رنکینگ جهانی در یک دهه گذشته شده است.

پخش یک فایل صوتی از نقض قانون در کمیته انضباطی در مورد رای پرونده تیم گل‌گهر نیز به دامنه انتقادها از عملکرد آقای عزیزی خادم در ماه‌های گذشته افزود.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، متولد ۱۳۵۶، شانزدهمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که در اسفند ۱۳۹۹ به این مقام رسید. او از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود و در مقطعی مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه و معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی را نیز برعهده داشت.

حمله مسلحانه در خاش سه کشته و یک زخمی بر جای گذاشت

به گفته فرمانده انتظامی خاش در سیستان و بلوچستان، شامگاه چهارشنبه، ۲۷ بهمن سه نفر در این شهرستان توسط فرد یا افراد مسلح به قتل رسیده‌اند.

حبیب رازدار درباره جزئیات این حادثه «بنا بر اظهارات شاهدان عینی» گفت که این حادثه حوالی ساعت ۲۱ شب چهارشنبه در یکی از روستاهای خاش رخ داده و در آن «یک فرد ناشناس با سلاح گرم» به سمت چهار نفر شلیک کرده است.

به گفته آقای رازدار، سه نفر از قربانیان این حادثه در محل جان باخته‌اند و یک نفر دیگر نیز زخمی شده که وضعیت او نیز وخیم اعلام شده است.

تاکنون مشخصات قربانیان این حادثه اعلام نشده و، به گفته فرمانده انتظامی خاش، تحقیقات برای شناسایی عامل تیراندازی در این حادثه و علت و انگیزه‌های او ادامه دارد.

با وجود قوانین سختگیرانه در خصوص داشتن و استفاده از سلاح سرد و گرم در ایران، برخی شهروندان نقاط مرزی به صورت سنتی اسلحه دارند و از این سلاح‌ها در برخی درگیری‌های بین فردی، حتی در درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی و در برخی موارد به صورت شلیک هوایی در مراسم و مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

نشت گاز و انفجار در ساختمان مسکونی در رباط کریم ۹ کشته و ۹ زخمی به جا گذاشت

در پی انفجار در یک ساختمان در رباط کریم در حومه شهر تهران بر اثر نشت گاز که شامگاه چهارشنبه، ۲۷ بهمن، رخ داد ۹ نفر کشته و ۹ نفر مصدوم شدند.

به گفته شاهین فتحی، مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران، این حادثه در ساعت ۲۰:۱۰ شب در ساختمانی سه طبقه در محله شیرین در رباط کریم واقع در جنوب غرب تهران رخ داده و بر اثر انفجار ناشی از نشت گاز، این ساختمان ریزش کرده است.

بنا بر اعلام مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران، در زمان وقوع این انفجار یک مهمانی در این ساختمان در حال برگزاری بوده و عملیات امداد و نجات به حادثه‌دیدگان تا ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنج‌شنبه ادامه داشته است.

هر ساله در فصل زمستان حوادث مربوط به گاز که منجر به تلفات جانی و مالی می‌شود در ایران افزایش می‌یابد.

فیلمساز ایرانی جایزه ویژه بخش «مواجهه» در جشنواره برلین را از آنِ خود کرد

میترا فراهانی، فیلمساز ایرانی، که با فیلم مستند «جمعه می‌بینمت، رابینسون» در جشنواره فیلم برلین حضور داشت روز چهارشنبه جایزه ویژه هیئت داورانِ بخش «مواجهه» را از آن خود کرد.

«تا جمعه، رابینسون» (یا «جمعه می‌بینمت، رابینسون») محصول مشترکی از ایران، فرانسه، سوئیس و لبنان معرفی شده و ساختش چند سالی به طول انجامیده است. این فیلم روایت مکاتبات اینترنتی ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار، دو نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و فرانسوی، است.

بخش «مواجهه» با هیئت داورانی جدا از بخش مسابقه، برای توجه به زبان‌های تازه و اغلب غیرمتعارف و تجربی، از دو دوره پیش به جشنواره برلین اضافه شد. سال گذشته از ایران در این بخش فیلم «منطقه پایانی» ساخته مشترک بردیا یادگاری و احسان میرحسینی حاضر بود.

هفتاد و دومین دوره از جشنواره معتبر فیلم برلین در پایتخت آلمان در هفته جاری زیر سایه هم‌چنان ماندگار ویروس کرونا و کوتاه‌تر از همیشه، تنها در شش روز، برگزار شد.

از سینمای فعال در داخل ایران دو فیلم بلند در جشنواره برلین به نمایش درآمد. در بخش پانوراما فیلم «تا فردا» ساخته علی عسگری به نمایش درآمد، و در بخش «نسل» فیلم «روز سیب» ساخته محمود غفاری.

هیئت داوران این دوره از جشنواره به ریاست ام نایت شیامالان، فیلمساز آمریکایی، چهارشنبه شب جایزه خرس طلایی بهترین فیلم را به فیلمساز اسپانیایی کارلا سیمون برای فیلم «آلکاراس» داد.

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلمی با عنوان «فیلم رمان‌نویس» اثر هونگ سانگ‌سو رسید و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را کلر دنی، فیلمساز سرشناس و ۷۶ ساله فرانسوی، تصاحب کرد.

احکام زندان دو نوکیش مسیحی دیگر در ایران به اجرا گذاشته شد

گروه‌های مدافع حقوق بشر روز چهارشنبه گزارش دادند که با رد درخواست اعاده دادرسی دو نوکیش مسیحی در ایران احکام زندان آنها که صرفا بر پایه اعتقادات دینی‌شان صادر شده است، به اجرا درآمد.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، هادی رحیمی به تحمل چهار سال زندان و سکینه بهجتی نیز به دو سال زندان محکوم شده‌ که از این بین آقای رحیمی از ماه گذشته در زندان اوین به سرمی‌برد.

این گزارش می‌گوید که خانم بهجتی در پی تصمیم شعبه ۹ دیوان عالی کشور مبنی بر رد درخواست اعاده دادرسی وی جهت اجرای محکومیت دو ساله خود احضار شده است.

این دو نوکیش مسیحی در مرداد ماه ۹۹ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهاماتی از جمله «عضویت در گروه یا دسته‌ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور» محکوم شدند.

مسئله آزار و اذیت مستمر جوامع مذهبی در ایران از جمله جامعه مسیحیان در گزارش‌های جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، تاکنون بازتاب زیادی داشته است.

به تازگی نیز گزارش سالیانه وضعیت جامعه مسیحی در ایران منتشر شد که حاکی از ادامه «نقض گسترده» حقوق آنها در کشور با وجود «انکار» مقامات جمهوری اسلامی است.

با استفاده از گزارش‌های هرانا و رادیو فردا؛ س.ن

پنتاگون: هواپیمای روسی بر فراز مدیترانه به هواپیماهای نظامی آمریکا نزدیک شد

پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که در روزهای اخیر یک فروند هواپیمای روسی به سه هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده بر فراز دریای مدیترانه نزدیک شده است.

این اتفاق در اوج تنش‌های میان دو کشور بر سر استقرار قوای نظامی روسیه در مرز اوکراین رخ داده و همین امر نیز آن را حساس‌تر از اتفاقات مشابه پیشین می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، هواپیمای نظامی روسی خود را به سه فروند هواپیمای آمریکایی پی-۸ ای که بر فراز آب‌های بین‌المللی مدیترانه پرواز می‌کردند، نزدیک کرده است.

مایک کافکا، یکی از سخنگوهای پنتاگون، گفت: «اگرچه هیچ کسی آسیبی ندید، اما اقداماتی از این دست می‌تواند با اشتباهات محاسباتی همراه باشد که به نتایج خطرناک‌تری منجر می‌شود.»

یکی از مقامات ایالات متحده به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری رویترز گفت که هواپیمای روسی در یک موقعیت به فاصله چند پایی هواپیماهای نیروی دریایی ایالات متحده رسید.

ایالات متحده در حالی که تاکید کرده در صورت حمله روسیه به اوکراین نیروهای نظامی خود را به اوکراین نخواهد فرستاد، اما هزاران نیروی اضافی به اروپای شرقی اعزام کرده است.

واشینگتن می‌گوید که روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیرو در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است. اگرچه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که شماری از این نیروها عقب‌نشینی کرده‌اند، اما کشورهای غربی می‌گویند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر صحت این خبر مشاهده نشده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

بایدن و شولتس: احتمال حمله روسیه همچنان وجود دارد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه در یک مکالمه طولانی تلفنی تاکید کردند که همچنان احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان گفت که این دو رهبر بر سر این امر توافق دارند که با توجه به حضور گسترده نیروهای روسی در مرز با اوکراین باید شرایط منطقه را به شدت جدی گرفت.

کشورهای غربی می‌گویند که بر خلاف آن‌چه روسیه اعلام کرده است هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر آن که نیروهای روسی از مرز عقب‌نشینی کرده باشند، مشاهده نمی‌شود. از این رو رهبران آلمان و ایالات متحده بر بالاترین سطح هوشیاری تاکید داشته‌اند.

آقای بایدن و شولتس در عین حال از اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مبنی بر لزوم ادامه اقدامات دیپلماتیک برای رفع بحران استقبال کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، رهبران ایالات متحده و آلمان می‌گویند که پیشرفت دیپلماتیک در گروی اقدامات مسکو است و روسیه باید اقدامات واقعی در جهت تنش‌زدایی انجام دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن

افزایش آمار قربانیان سیل در پتروپولیس برزیل به ۷۸ نفر

رسانه‌های برزیلی به نقل از مقامات شهر پتروپولیس روز چهارشنبه گزارش دادند که شمار قربانیان رانش زمین و سیل در این شهر به ۷۸ نفر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش‌ها، دست‌کم ۸ کودک در شمار قربانیان این حادثه هستند در حالی که روبنز بومتمپو، شهردار پتروپولیس، هشدار داده که آمار کلی قربانیان می‌تواند بیشتر از این موارد باشد.

هنوز شمار مفقودشدگان اعلام نشده است. گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم ۸۰ خانه بر اثر رانش زمین تخریب شده‌اند و ۳۷۷ نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در این شهر شده‌اند.

پتروپولیس در ایالت ریو دوژانیروی برزیل واقع است. این منطقه روز سه‌شنبه شاهد بارندگی بسیار سنگینی بود، به‌طوری که میزان کل بارانی که برای ماه فوریه در آنجا پیش‌بینی شده است، شش ساعت کمتر از بارندگی در آن روز بود.

ریو دوژانیرو و مناطق اطراف آن اغلب در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس شاهد بارندگی‌های سنگین است. سال ۲۰۱۱ یک توفان در منطقه کوهستانی ریو دوژانیرو، شامل پتروپولیس، بیش از ۹۰۰ کشته بر جای گذاشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن

رادیو اروپای آزاد صدور حکم حبس برای خبرنگار سرویس اوکراینی خود در روسیه را محکوم کرد

رادیو اروپای آزادرادیو آزادی حکم صادرشده علیه ولادیسلاو یسیپنکو، روزنامه‌نگار مستقل رادیو آزادی از سوی دادگاه تحت کنترل روسیه در کریمه اشغالی را محکوم کرد.

یسیپنکو، شهروند روسی-اوکراینی و خبرنگار بخش اوکراینی رادیو اروپای آزادرادیو آزادی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱ توسط سرویس امنیت فدرال روسیه در سیمفروپل کریمه به ظن جمع‌آوری اطلاعات بازداشت شد و اکنون به شش سال حبس محکوم شده است.

جیمی فلای، رئیس رادیو اروپای آزادرادیو آزادی، در واکنش به این حکم گفت: «حکمی که علیه ولادیسلاو صادر شده یک حماقت است. به عنوان روزنامه‌نگاری که کاری جز گزارش دادن حقایق انجام نمی‌دهد، او در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شد، چه رسد به شکنجه‌های جسمی و روحی که در یازده ماه گذشته متحمل شده است. ولادیسلاو باید فوراً به خانه نزد همسر و دخترش بازگردانده شود».

ولادیسلاو یسیپنکو در سال ۲۰۱۴ پس از اشغال کریمه از سوی روسیه، با همسرش کاترینا کریمه را به مقصد اوکراین ترک کرد و بعداً به طور دوره‌ای به کریمه بازمی‌گشت تا برای رادیو آزادی در مورد وضعیت اجتماعی و زیست‌محیطی شبه‌جزیره گزارش دهد.

یسیپنکو پس از بازداشت، توسط مأموران اطلاعاتی روسیه به‌طور وحشیانه‌ای شکنجه شد تا او را مجبور به «اعتراف» دروغین در تلویزیون روسیه کنند. یسیپنکو تمام اتهامات علیه خود را رد کرد اما در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ رسماً به «داشتن و حمل مواد منفجره» متهم و به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

یسیپنکو در نامه‌ای که از زندان به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و قانون‌گذاران آمریکایی فرستاده، از آن‌ها خواسته است تا برای آزادی بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی که به دلیل فعالیت‌هایشان در کریمه توسط سازمان اطلاعات روسیه بازداشت شده‌اند، اقدامات بیشتری انجام دهند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادیپ.پک.ر

رئیس پلیس فتا از بازداشت اعضای باند کلاهبرداری از راه خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی خبر داد

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران از شناسایی و بازداشت اعضای یک باند کلاهبرداری با وعده فروش نوزاد با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان در فضای مجازی خبر داد.

بنا بر اعلام پلیس فتا، «یک نوزاد ۱۵ روزه نیز از محل اختفای این باند» کشف شده است.

سال ۹۹ نیز پلیس فتای تهران از کشف «۱۵ سایت و حساب» اینترنتی فعال در زمینه «خرید و فروش نوزاد» خبر داده بود که از متقاضیان «کلاهبرداری» می‌کردند.

در ایران اگرچه قوه قضائیه خرید و فروش کودک «حتی با عنوان فرزندخواندگی» را «اقدامی مجرمانه» اعلام کرده‌ ولی خرید و فروش نوزدان بحثی سابقه‌دار است.

بیشتر

خبر جدید از عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی