داستان فیلم برادرم خسرو


داستان فیلم برادرم خسرو

فیلم سینمایی برادرم خسرو اولین اثر بلند احسان بیگلری در مقام کارگردان است، کسی که کوله­ باری تجربه از دستیاری کارگردانان مطرحی چون کیومرث پوراحمد و اصغر فره


برادرم خسرو فیلمی از احسان بیگلری؛ ای خسروی خوبان نظری سوی گدا کن

فیلم برادرم خسرو اولین اثر بلند احسان بیگلری در مقام کارگردان است، کسی که کوله­ باری تجربه از دستیاری کارگردانان مطرحی چون کیومرث پوراحمد و اصغر فرهادی به همراه دارد.  در این متن به بررسی و تحلیل فیلم برادرم خسرو خواهیم پرداخت، با نت نوشت همراه باشید.

برادرم خسرو فیلمی از احسان بیگلری

داستان فیلم سینمایی برادرم خسرو بدین قرار است: خسرو (شهاب حسینی) مبتلا به بیماری دو قطبی است و با خواهرش (بیتا فرهی) در شمال ایران زندگی می‌کند. او به ناچار و به دلیل سفر خواهر به خارج از ایران برای دیدار فرزند رهسپار خانه­‌‌ی برادرش ناصر (ناصر هاشمی) و ناهید (هنگامه قاضیانی) می­‌شود.

بیشتر بخوانید: فیلم فروشنده اثر اصغر فرهادی

در بخش ابتدایی فیلم کارگردان اطلاعات زیادی از شخصیت خسرو نمی­ دهد و همین تمهیدی می­ شود برای ورود پرقدرت به دنیای پر تشنج او. حرکت از یک آرامش موقت به سوی دنیای بحران زده­‌‌ی پر تنش صورت می‌گیرد.

کارگردان به تأثیر و برهم کنشی که هر کدام از شخصیت­‌ها بر هم می­ گذارند توجه کرده و آن­ها را در خلأ فرض نکرده­ است. آمدن خسرو ظاهر پر آرامش خانه و معادله­‌‌ی زندگی آن­‌ها را به هم می­ زند و بهانه­‌ای می­‌شود برای شناساندن و پرده­ برداری بهتر از روابط اعضای خانواده.

هنرنمایی خاطره انگیز شهاب حسینی در فیلم برادرم خسرو

کارگردان با این بهانه به افراد نگاه پر جزییات و واقع­ گرایانه­‌ای می­ اندازد. بیماری خسرو مرکز ثقل داستان می­ شود و بازیگران مانند مهره­ هایی دور این مرکز گرد هم می‌آیند و از دغدغه­ هایشان می­ گویند.

برادرم خسرو فیلمی داستانی است که بر پایه­‌‌ی فیلمنامه بنا شده­ است. فیلمی که بازی­‌های درخشانی دارد که به قصه جان بخشیده ­اند گویی برای کارگردان و عواملش بیماری دوقطبی، موضوع بیگانه و تحقیق نشده­‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: درباره الی کاری از اصغر فرهادی

پوستر فیلم برادر خسرو

بازی قابل توجه هنگامه قاضیانی در نقش ناهید همسر ناصر قابل تامل است همین طور که همیشه از او انتظار می­ رود. او در گفتگویی اعلام کرده­ که ۲۰ سال منتظر چنین فیلمی بوده­، فیلمی که به سلیقه­‌اش نزدیک است.

شخصیت ناهید در ابتدا آرام و سازش­ کار است اما حضور خسرو در خانه برای او تلنگری است. تلنگری که جرات بیرون آمدن از زندگی پیله­ وارش را برایش فراهم می­ آورد، پیله­‌ای که ناشی از زندگی مشترک‌اش با ناصر و فراموشی آرزوهایش است.

بازی قابل توجه هنگامه قاضیانی در نقش ناهید همسر ناصر قابل تامل است همین طور که همیشه از او انتظار می­ رود. او در گفتگویی اعلام کرده­ که ۲۰ سال منتظر چنین فیلمی بوده­، فیلمی که به سلیقه­‌اش نزدیک است.

خسرو قدرت مواجه شدن با واقعیت را برای او به ارمغان می‌­آورد، واقعیتی که زیر حجاب زندگی به ظاهر آرامشان مخفی شده­­ است. زندگی مشترک آن­‌ها به بن­ بست رسیده­ و آمدن خسرو زمینه­‌‌ی این بن­ بست را فراهم می­‌کند به این معنی که شکاف پرنشدنی ناهید و ناصر را نشان می­ دهد و بر آن صحه می‌گذارد.

شخصیت و زندگی ناهید قبل و بعد از حضور خسرو به شدت تغییر می‌­کند، دست به نقض قوانین می­ زند، از پوسته­‌‌ی به ظاهر منطقی خود بیرون می‌­آید و عقده ­گشایی می‌­کند.

هنرنمایی ناصر هاشمی و بیتا فرهی در فیلم برادر خسرو

شهاب حسینی با بازی تحسین برانگیز خود در نقش مردی دوقطبی بار دیگر با قدرت نشان داد که بازیگری­‌اش شایسته­‌‌ی گرفتن نخل زرین کن بوده­ است. البته که شخصیت خسرو در این فیلم برای مخاطب تا حدی یادآور نقش او در جدایی نادر از سیمین است اما کاراکتر خسرو کاراکتر منحصر به فردی است و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند به نحوی که با او هم ذات پنداری می­ کند.

ناصر هاشمی نیز بازی قبول و جا افتاده ­ای دارد او بازیگر خوبی است که در سال­‌های اخیر بسیار کم کار شده ­است. او در نقش پدر و همسری به ظاهر منطقی است اما گذشت فیلم لایه­‌های پنهان شخصیت او را برای مخاطب آشکار می‌کند.

لوکیشن خانه با فکر و درایت انتخاب شده است. محل دوربین در پلّه ­ی ورودی و جهت رو به پایین آن هنگام ورود می‌­تواند نشانگر نگاه از بالای ناصر به اعضای خانواده‌اش باشد.

ناصر احساس خطر می‌کند که با حضور خسرو قوانین زندگی خانوادگی­‌اش شکسته شده و حتی برای حفظ آن دست به خشونت می­ زند. رفتارهای در چارچوبی که به شدت ناصر به آن ­ها تأکید می‌کند می­ تواند زمینه­‌‌ی عصیان فرزند نوجوان خانواده در آینده را فراهم کند چرا که در خانه­­‌‌ی آن­ها همه چیز خشک و رسمی است.

لوکیشن خانه با فکر و درایت انتخاب شده است. محل دوربین در پلّه ­ی ورودی و جهت رو به پایین آن هنگام ورود می‌­تواند نشانگر نگاه از بالای ناصر به اعضای خانواده‌اش باشد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم عصبانی نیستم ساخته‌ی رضا درمیشیان، عصبانی هستم

به طور کلی می‌­توان گفت برادرم خسرو فیلمی است که از اضافه­ گویی پرهیز کرده، به مسائل حاشیه ­ای نپرداخته­ و داستان اصلی را بسط و گسترش می­ دهد.

آکسسورهای صحنه و نورپردازی مناسب قاب­‌های زیبایی را کادربندی کرده ­اند. موزیک جالبی نیز برای فیلم انتخاب شده­ که به ضرورت اوضاع و احوال روحی و روانی شخصیت­‌های داستان را پوشش می­ دهد. به طور کلی می‌­توان گفت برادرم خسرو فیلمی است که از اضافه­ گویی پرهیز کرده، به مسائل حاشیه ­ای نپرداخته­ و داستان اصلی را بسط و گسترش می­ دهد.

بیگلری در اولین فیلم­‌اش فروپاشی روابط خانوادگی را به تصویر می­ کشد البته که سینمای فرهادی بر او بی­ تأثیر نبوده­ است. عدم پرداخت به قطعیت در نوبه­‌‌ی خود جالب است همه چیز به یک باره قطعی نمی­ شود نه دیوانه انگاشتن خسرو و نه منطقی بودن بی حد و حصر ناصر.

فیلمی که ارزش دیدن دارد و به عنوان اولین فیلم کارگردان و طبق بازخورد مخاطبان فیلم موفقی بوده است.

آسان نبودن قضاوت است که تماشای آن را برای تماشاگر به تجربه­‌ای منحصر به فرد بدل می­ کند به نحوی که حتی بعد از پایان فیلم نیز ذهن او را همچنان درگیر می­ کند چرا که پایان­ بندی فیلم نیز مناسب است و عکس­ العمل خسرو در قسمت پایانی مناسب ­تر. فیلم نقاط ضعفی هم دارد اما چینش فیلم­نامه، فیلم نسبتاَ منسجمی را برای تماشاگر به ارمغان می­ آورد.

فیلمی که ارزش دیدن دارد و به عنوان اولین فیلم کارگردان و طبق بازخورد مخاطبان فیلم موفقی بوده است.

شاید این مطالب هم خواندنی باشد:

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

نقد و بررسی فیلم برادرم خسرو

خلاصه داستان:

خسرو ( شهاب حسینی ) مرد جوانی است که به بیماری دو قطبی مبتلاست و باید مدتی را در خانه برادرش ناصر ( ناصر هاشمی ) و همسرش ( هنگامه قاضیانی ) بگذارند. اما رفتارهای عجیب و کودکانه خسرو آرامش خانه ناصر را از بین می برد و…

کارگردان

احسان بیگلری : کارگردانی که فعالیت خود را با دستیاری کارگردانانی همچون اصغر فرهادی و کیومرث پوراحمد آغاز کرد و حالا اولین ساخته سینمایی اش به نام « برادرم خسرو » را کارگردانی کرده تا خود را به عنوان کارگردان مطرح نماید.

درباره فیلم « برادرم خسرو » :

« برادرم خسرو » بر خلاف بسیاری از آثار امروز سینمای ایران ، اثری قصه محور است و قادر است تا وضعیت کلی داستان را برای مخاطب خود روشن کند و به روایت یک داستان واحد در چارچوبی که مشخص می کند بپردازد. اولین فیلم احسان بیگلری به جای پرداخت به مسائل حاشیه ای و شخصیت های زائد، داستان اصلی را بسط و گسترش می دهد و از اضافه گویی پرهیز کرده که این موضوع یک ویژگی مثبت در سینمای ایران محسوب می شود. اما این روایت بدون اشکال هم نیست.

داستان اصلی فیلم قرار است به تقابل میان ناصر و خسرو ( که ترکیب نامشان کنایه از محله ای در تهران است ) بگذرد یعنی جایی که خسرو یک بیمار دو قطبی معرفی می شود و ناصر فرد عاقلی که می بایست از او مراقبت نماید. فیلم به درستی در جریان داستان توازن عاقل و دیوانه را برهم می زند و این نکته را به مخاطب گوشزد می کند که ناصر برخلاف ظاهر آرام و کاریزماتیک خود، وضعیتی بهتر از خسرو ندارد و تنها تفاوت آنها در این است که ناصر شخصیت اجتماعی قابل قبولی بدست آورده و خسرو بیشتر به رفتارهای هیستریک خود شناخته می شود.

در سینمای جهان آثار فراوانی وجود داشته اند که در آن برادر شخصیت اصلی فیلم دچار اختلال روانی بوده و فیلم در طول داستان به یک واکاوی ژرف درباره عاقل و بیمار دست می یافت. نمونه موفق این آثار را می توان در « مرد بارانی » به کارگردانی بری لوینسن و بازی تام کروز و داستین هافمن اشاره کرد. جایی که تعامل دو برادر به شناخت عمیق مخاطب از زندگی و رفتار آن دو می انجامید و در نهایت نیز تماشاگر را برای قضاوت نهایی به نقطه اطمینان می رساند.

اما مشکل فیلم « برادرم خسرو » اینجاست که فیلمساز از ابتدا بنا به نصیحت و انتقال پیام خود به مخاطب را دارد و نتیجه گیری های شخصی درباره بیماران دو قطبی را کاملاً بصورت مستقیم برای مخاطب شرح می دهد بطوریکه فیلم در لحظاتی شبیه به آثار آموزشی درباره بیماران خاص می شود. بیگلری می توانست با قراردادن پیامهای مورد نظرش در لایه های زیرین فیلمنامه، خواسته خود را به زبان هنر روایت و تصویر به مخاطب عرضه کند اما او انتخاب کرده تا شخصیت های داستانش در مقابل دوربین بصورت آشکارا دیالوگ هایی آموزشی درباره بیماری دو قطبی مطرح نمایند.

فیلم همچنین در بدنه اصلی داستانش یعنی تقابل میان ناصر و خسرو به اندازه کافی عمق نمی یابد. در لحظاتی از فیلم بیگلری به خوبی شخصیت ناصر را فردی نامتعادل معرفی می کند که برخلاف باور عموم، شاید حتی در مقایسه با خسرو از مشکلات بیشتری رنج ببرد اما غالب تقابل این دو شخصیت به پرخاشگری های مداوم آنها بر سر خرابکاری های خسرو می گذرد. خسرو گاهی در ابتدای صبح مانع از خواب اعضای خانواده می شود و گاهی شیشه می شکند. در هر دوی این موارد فیلمساز بی آنکه بسط و گسترش شخصیت های داستان را مد نظر قرار دهد، تنها به تقابل خشن ناصر و خسرو مبادرت می ورزد و فرصت سوزی می کند.

متاسفانه درگیری های میان ناصر و خسرو در طول داستان به حدی افزایش پیدا می کند که فیلم را از نفس می اندازد. شاید جنگ و جدل آنها در ابتدا جذاب و تماشایی به نظر برسد اما تکرار چندباره آن بی آنکه کارگردان تمهیدی برای پیشبرد داستان داشته باشد، نتیجه ای جز افزایش بی دلیل دقایق فیلم نداشته است.

« برادرم خسرو » بازیهای خوبی دارد. ناصر هاشمی بازیگر خوبی است که در سالهای اخیر بسیار کم کار شده و کمتر او را در سینما شاهد هستیم اما در « برادرم خسرو »، بازی بسیار خوبی در نقش ناصر داشته است و نقطه قوت فیلم محسوب می شود. شهاب حسینی هم اگرچه بی شباهت به شخصیت عماد در « فروشنده » نیست، اما تلاش قابل تحسینی برای به تصویر کشیدن شدایی انجام داده و قابل قبول است. هنگامه قاضیانی در میان این دو، تنها بازیگری است که به دلیل عدم توجه فیلمنامه به شخصیت میترا فرصت درخشش در فیلم را از دست داده است.

« برادرم خسرو » با تمام ایراداتی که در فیلمنامه دارد قطعاً نسبت به بسیاری از فیلمهایی که این روزها به روی پرده می رود، ارزش تماشای بیشتری دارد. اولین فیلم احسان بیگلری قصه گوست و در نهایت به معضل جدیدی پرداخته که قبلاً کمتر در سینمای ایران شاهد آن بوده ایم. « برادرم خسرو » بازیهای درخشانی دارد و شاید چنانچه فیلمنامه با دقت و وسواس بیشتری، به دور از قضاوت های مستقیم نوشته می شد، فیلمی عمیق تر و ماندگار تر را شاهد می بودیم.

                                                                     

منتقد : بابک مهرورز                                                      این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت مووی مگ به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

نام فیلم : برادرم خسرو

کارگردان : احسان بیگلری

فیلمنامه : احسان بیگلری ، پریسا هاشم پور

تهیه کننده : سعید ملکان

مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان پناه

بازیگران :

شهاب حسینی

ناصر هاشمی

هنگامی قاضیانی

بیتا فرهی

و…

داستان فیلم برادرم خسرو

    نظرات بسته شده اند